galerie Wilms Bas Meeuws

Bloem voor Bloem

Bas Meeuws is een jonge fotograaf, die het traditionele, Hollandse genre van het bloemstilleven nieuw leven inblaast. Meeuws componeert zijn foto’s zoals de oude meesters dat deden: bloem voor bloem, één en al luxe en pracht. Het resultaat is gelaagd werk, dat de tijd overstijgt.

Bas Meeuws wil echte, tijdloze schoonheid brengen in het leven van alledag. Plezier, verrukking, daar gaat het om. En inderdaad spat de pracht van zijn weelderige werken af. In de natuur verleiden bloemen bijen en andere insecten met die eigenschappen, maar ze werken ook voor mensen, al vanaf de vroegste geschiedenis van de mensheid.
Meeuws is geïntrigeerd door het functioneren van bloemstillevens in de zeventiende eeuw. ‘Ik probeer de gevoelens van de kijkers van toen bij mezelf op te roepen. Het ontzag dat zij moeten hebben gevoeld bij het bekijken van al die dure en exotische bloemen bij elkaar.’

Verder heeft hij grote waardering voor de gevoeligheid van vroegmoderne meesters voor vergankelijkheid. Hun werken dienden niet alleen om de kijker aan te sporen om te genieten, en de dag te plukken − carpe diem − maar ze boden met hun bevroren schoonheid ook troost voor het verstrijken van de tijd. ‘De boeketten op de schilderijen waren onmogelijke constructies met bloemen uit verschillende seizoenen. Ik ga graag verder met dit element van het genre. Het geeft je de kans om je boven de tijd uit te werken, om die stil te zetten. De troost van de fotografie, zo zie ik mijn stillevens graag,’ legt Meeuws uit.

Eén zwierig golvende tulp kan opgebouwd zijn uit vijf verschillende bloemfoto’s
Meeuws’ procedé vertoont overeenkomsten met dat van de zeventiende-eeuwse bloemenschilders. De basis voor Meeuws’ monumentale werken zijn digitale foto’s van individuele bloemen, die allemaal met dezelfde verlichting zijn gefotografeerd. Meeuws fotografeert iedere afzonderlijke bloem verschillende malen, in wisselende posities, en met variërende intensiteit van de verlichting. Zo stelt hij een uitgebreide digitale bloemenbibliotheek samen. Meeuws’ bloemenbibliotheek lijkt een moderne variant van de zeventiende-eeuwse tulpenboeken, en van andere botanische werken uit de tijd. In de zeventiende eeuw konden schilders zich geen vaas vol bloemen veroorloven, en daarom stelden zij de boeketten op hun bloemstillevens samen uit losse bloemen. Soms gebruikten zij echte exemplaren, maar zij raadpleegden ook tulpenboeken als naslagwerk vanwege hun verfijnde afbeeldingen van bloemen.

Om de natuur dichter te benaderen, en de sfeer van een rariteitenkabinet te verminderen, kiest Meeuws zijn bloemen op een andere manier dan de zeventiende-eeuwse meesters. ‘Natuurlijk gebruik ik de bloemen die zij gebruikten, want ze zijn prachtig. Maar ik toon ook graag margrietjes en korenbloemen, bijvoorbeeld. En ik gebruik bleekselderie als groen. In mijn werken zie je hoe mooi inheemse, kleine planten zijn, terwijl die voor de ideale, exotische boeketten van de Gouden Eeuw vaak te gewoon waren.’

Schoonheid en natuur, techniek en historie, gelaagdheid en kunst. Meeuws weeft al deze aspecten samen tot stralende werken, prachtig gecomponeerd, met liefde bewerkt. Hij behoudt de rijkdom en luister van het verleden. Maar met de digitale fotografie zit hij zijn bloemen zo op de huid, dat ze heel dichtbij komen, en onmiddellijk raken.
Voortaan is het altijd lente.

Tekst: Karine van ’t Land, Cultuurhistoricus

Bas Meeuws
1974 Heerlen, Autodidact

Solotentoonstellingen

2016
Glorius nature (Galerie Hans Persoon ism Oogenlust), Eersel (NL)
2015
Zonnebloemenboeket (Museum Jan van der Togt)
Galerie Wilms
Museum De Zwarte Tulp, Lisse
Bas Meeuws in Hotel Frison, Brussel (B)
KunstRAI, Amsterdam, Galerie Wilms
Realisme, Amsterdam, Galerie Wilms
2014
Geist W, Hsinchu (TW)
Chuang Tu Gallery, Hsinchu (TW)
Museum Jan van der Togt, Amstelveen
Broft/vanderHorst, Den Haag
Amphia Ziekenhuis, Breda
2013
Broft/vanderHorst, Den Haag
Westfries Museum, Hoorn
2012
Arte Fortunata, Den Haag

Groepstentoonstellingen (een selectie)
2016
Rotterdam Contemporary Art Fair (pervanderhorst) Rotterdam (NL)
Gorkums museum: Floralia, Gorinchem (NL)
Flower Hotel (curator Gijs Stork)
LA Art Show (Art all ways) Los Angeles (USA)
2015
KunstRai (Galerie Wilms)
Realisme (Galerie Wilms), Amsterdam
TIME (pervanderhorst [ modern_contemporary ]) Den Haag (NL)
Collective Consonance (curator: Per van der Horst) Amsterdam (NL)
PAN (pervanderhorst [ modern_contemporary ]) Amsterdam (NL)
Power Flower (Museum Rockoxhuis ism KMSKA) Den Haag (NL)
2014
Realisme (ARTITLED!), Amsterdam
AAF Brussels (ARTITLED!), Brussel
Walls Gallery (The Big Photo Show II), Apeldoorn
ART Breda (Broft/vanderHorst), Breda
Flower Palace Het Loo (MPV Gallery)
PAN (pervanderhorst), Amsterdam
2013
Broft/vanderHorst, Den Haag
Art at the Warehouse (Broft/vanderHorst,) Rotterdam
FlowerCASTLE (curator: Gijs Stork), Utrecht
ART 2013 (Arte Fortunata,) Herpen
KunstRAi (ARTITLED!), Amsterdam
ARTITLED!
ART Copenhagen (ARTITLED!) Kopenhagen (DK)
PAN (pervanderhorst), Amsterdam
MPV Gallery, ’s Hertogenboch

2012
Artantique (Arte Fortunata) Utrecht (
Broft/vanderHorst Den Haag
ARTI 12 (Broft/vanderHorst) Den Haag
PAN (Arte Fortunata) Amsterdam
SCOPE 1,001 artist project, Miami (USA)

2011
Miljonair Fair (Arte Fortunata)Amsterdam

Literatuur / Tentoonstellingscatalogi
2014
ART Breda (Broft/vanderHorst)Breda
Amazing Emma Fun(d)raising, Amsterdam
MPV Gallery
PAN (pervanderhorst) Amsterdam
2013
PAN (pervanderhorst [ modern_contemporary ]) Amsterdam
2012
Artantique (Arte Fortunata) Utrecht

Artikelen
2014
Yi Zhang, Illusory Bloom, Popular Photography China, March, pp 26-31
Veltman, Foto’s als bron voor het klassieke stilleven, Atelier, juli/augustus, pp 82-86
Comiteau, Flower Power, A-mag, maart/april, pp 10-11
C. de Koning, Verwonderende bloemenpracht in fotokunst van Eindhovenaar Bas Meeuws op ART Breda, Omroep Brabant, Video 3’57” (YouTube – Bas Meeuws – Omroep Brabant)
Bouma, Zonnebloemenboeket, Letselschade NEWS, jaargang 4, nr 16, pp 20-23
2013
Helmink, 17e Eeuwse bloemstillevens anno 2013, Herenhuis, mei, pp 42-47
Houben, Een carrière die niet stil staat, Photo Digitaal, maart, pp 64-69 + Cover
Nossent, Het is echt ècht, Terra Architectura, nr 2, pp 27-32
Nossent, Es ist echt echt, Terra Architectura, nr 1, pp 90-95
2012
Wanrooij ART, Nieuwe Kunst, LXRY Magazine, maart
Schrader, Kunst bloemen, MTC Magazine, december, pp 26-34
In the Picture, Photoshop Magazine, oktober

Boeken
2013
F.G. Meijer/K van ’t Land, Photographic Flower Pieces, Bekking & Blitz, Amersfoort (NL)
2012
K. van ’t Land , De lieve lent by wintertijdt, Uitgegeven door Arte Fortunata, Den Haag (NL)

Opdrachten
2014
Untitled (#106) 130 x 130 cm, Edition of 4, Emma’s Fun(d)raising night, (Emma Kinderziekenhuis, Amsterdam (NL))
Zonnebloemenboeket (voor de nabestaanden van MH17), diverse edities en oplages. Stichting Zonnebloemenboeket.

Openbare collectie
Westfries Museum Hoorn (NL)
Medisch Centrum VUmc, Amsterdam (NL)
Gemeentehuis Amstelveen, Amstelveen (NL)

Date: Title: Media:
01|01|2016

02|02|2016

Titel1

Titel2

Medium1

Medium2