Galerie Wilms Gies Backes

VERHALEN OVER DE BANALE WERKELIJKHEID

Gies Backes (1977) haalt de inspiratie voor zijn schilderijen uit zijn directe omgeving. Daarbij wordt hij niet aangetrokken door bijzondere of afwijkende objecten of situaties, integendeel, hij heeft meer oog voor het gewone, het banale. Althans, zo lijkt het. Een plastic tuinstoel, een brandende kroonluchter , een stoeprand, enkele plastic afval containers, een doordeweekse caravan, een blik door het raam van een Chinees restaurant, een stuk vloer of een plant voor het raam. Mensen komen zelden voor op zijn doeken.

Dit klinkt wellicht saai, maar Backes streeft er juist naar om dat ogenschijnlijk saaie fascinerend te maken. Hij slaagt erin om door middel van het verbeelden van het alledaagse verhalen te vertellen. Open verhalen, verhalen die op verschillende manieren kunnen worden ingevuld. Afhankelijk van de creativiteit maar ook van de herinneringen en de ervaringen van de kijker. Bij het lege restaurant met Chinese belettering op het raam denk ik aan het iconische werk ‘Nighthawks’ van Edward Hopper van een bijna verlatenbar in de nacht. Voor een ander is hetzelfde schilderij een herinnering aan een ontspannen etentje bij de Chinees na afloop van een drukke, productieve dag. Bij witte tuinstoelen in het groen krijgt de één de associatie met een treurige kampeervakantie, de ander denkt wellicht aan de rommelige tuinafdeling van een Ikea warenhuis.

Gies Backes bereikt dat verhalende effect op verschillende manieren. Zijn stijl van schilderen is er één van. Door het gebruik van een beperkt aantal kleuren, vaak flets, en door de wat wazige verfstreken, verandert hij de werkelijkheid in een suggestie van de werkelijkheid. Je weet wat het voorstelt, maar het weigert er zich precies aan te houden. Het interpreteert. Is de realiteit een herinnering aan de realiteit geworden? Een romantische variant? Een droomversie ervan?

Hij zet bovendien de ruimte in. Bij een deel van zijn schilderijen plaatst hij zijn onderwerpen nadrukkelijk in de ruimte. Die wordt niet bewoond of bevolkt door personen, al heb je soms wel de indruk dat de mensen de ruimte net hebben verlaten. Hij geeft als het ware gelegenheid aan de kijker om in zijn werk te stappen en speler te worden op zijn toneel. In andere werken zoomt hij zo ver in op het thema – de vloer, een trottoirband, een raam – dat het nieuwsgierig maakt naar de verdwenen context, naar de ruimte die het achter zich heeft gelaten. Een omgekeerde manier om de kijker zijn verhaal te laten verzinnen.

Backes gebruikt foto’s als uitgangspunt van zijn schilderijen. Die foto’s  fungeren  als een soort schets. Meestal maakt hij voordat hij aan het echte werk begint nog een ruwe schets van de foto. Tijdens het schilderen blijft hij ruimte geven aan het toeval en de onverwachte inval. Hij vergroot de afstand tot zijn bron.

Tekst: Rob Perrée (Amsterdam, oktober 2012

Gies Backes
Born 1977 Venlo, The Netherlands

Education

1996 – 2000
Academie Of Fine Arts Maastricht

Exhibitions

2017
Galerie Wilms – Solo

2015
Amuse
Gallery Wilms, Venlo

2014
Limburgs Finest #2
Museum van Bommel van Dam, Venlo

2013
Somewhere in Between
Manufactuur, Venlo
(together with Sander van Deurzen, Willem Harbers)

2012
Secret Postcards
Jan Van Eyck Academie, Maastricht

2012
Gallery 48, Breda
(together with Jowan van Barneveld)

2011
Everybody knows this is nowhere
Odapark, Venray (solo)

2011
Met andere ogen:
een terugblik op veertig jaar verzamelen

Museum van Bommel van Dam, Venlo

2009
Royal Award for Painting
Royal Palace, Amsterdam

2009
Into the Wild
Artipoli Art Gallery, Noorden
(together with Tanja Ritterbex, Erik Habets)

2008
Glocal Affairs
Timmerfabriek, Maastricht

2008
Gallery New Untitled, Venlo

2007
House of Fine Arts Limburg, Roermond (solo)

2006
Leolux stand, Furniture Fair, Cologne (solo)

2006
Seventies
Gallery Judy Straaten, Grubbenvorst

2005
Nie Vergessen Woher Man Kommt
Gallery Ayac’s, Amsterdam
(together with Marcus Maliepaard)

2005
Vier Schilders Zien
Arts Center Signe, Heerlen

2004
Lei Alberigs Museumkapel, Venlo (solo)

2004
Royal Award for Painting
Royal Palace, Amsterdam

2002
Open Atelierroute, Venlo
Publications
2014
Catalogue Limburgs Finest #2
Text: Rick Vercauteren

2012
Verhalen over de banale werkelijkheid
Gallery 48 Breda
Text: Rob Perrée

2011
Catalogue Museum Van Bommel van Dam

2009
Elegance

2009
Navenant

2008
Twee maal dubbelzinnigheid
Zuiderlucht
Text: Duncan Liefferink

2005
Metro

2005
Op zoek naar de idylle van het lullige
Dagblad de Limburger
Text: Wido Smeets

2004
Dagblad de Limburger

Nominations
2009
Royal Award for Painting

2004
Royal Award for Painting
Residence
2006
Berlin