huang Yan Galerie Wilms dream peony

Huang Yan

 

Toen Huang Yan eind jaren zeventig aan de kunstacademie in Changchun studeerde, was hij er volgens eigen zeggen van overtuigd dat hij was voorbestemd ‘een voorvechter van de traditionele kunst’ te worden. Terwijl de stad radicaal veranderde door de inzettende economische boom, maakte hij ook zelf in twee jaar tijd een omslag mee: van would-be traditionalist naar gretige modernist.

De traditie was in het geval van Huang Yan de schilderkunst van de literati, hoogopgeleide intellectuelen die zich afzetten tegen de nadruk op techniek en het decoratieve karakter van de ‘officiële kunst’ en in hun landschappen probeerden persoonlijke gevoelens en gedachten tot uitdrukking te brengen. Aan het begin van de jaren negentig kwam Huang Yan tot het inzicht dat traditie en hedendaagse kunst niet met elkaar in tegenspraak waren, maar juist nauw aan elkaar verwant. Hij begon vanaf 1994 traditionele voorstellingen uit de Sungen Yuandynasty (respectievelijk 960 – 1279 en 1279 – 1368) op gezichten en lichamen te schilderen en die te fotograferen, op die manier het innerlijke landschap combinerend met de fysieke realiteit.
Zoals de kunstenaar het zelf ooit samenvatte: ‘Een landschap schilderen is een mens schilderen.’ Ook in zijn latere werk zou Huang Yan voortbouwen op de artistieke en intellectuele erfenis en het gedachtengoed van de oude Chinese wijsgeren. Het landschap is in zijn opvatting de meest authentieke weergave van hun ideeën, een tijdloos toevluchtsoord van waaruit hij zich kan verzetten tegen conflicten in het aardse bestaan. ‘Ik beschouw mezelf als een boodschapper van de kunst op een tijdloze verkenningsreis door een wereld waarin oude literati-schilderkunst en hedendaagse kunst naast elkaar voorkomen.’ Tegelijk paste zijn werkwijze in de toentertijd in China opkomende body en performance art (xingwei yishu), die indruiste tegen het politieke en culturele taboe op het lichaam in een collectivistische samenleving de meest zichtbare en niet te ontkennen manifestatie van het individu.
Huang Yan beschouwt zich in de eerste plaats als een conceptueel kunstenaar. Voor de uitvoering van zijn ideeën doet hij een beroep op zijn echtgenote Zhang Tiemei, die een klassieke schildersopleiding heeft. De beschildering in shanshuistijl (letterlijk: ‘bergen en rivieren’) is een middel, een deel van het concept, geen doel op zich. Het uiteindelijke kunstwerk is altijd de foto, niet de enscenering.

In de loop der jaren gebruikte Huang Yan de meest uiteenlopende dragers voor zijn landschappen. Van lichaamsdelen zoals duimen en gezichten tot volledige lichamen, vaak van modellen en soms van hun hele familie. Hij fotografeerde zijn modellen in de studio, maar soms ook in de buitenlucht, waardoor de natuur en de geschilderde voorstelling daarvan in elkaar lijken over te vloeien en mens en landschap één surrealistisch geheel worden. Een concept dat hij in 2005 nog een stap verder voerde door een beschilderd naaktmodel, in stevige werkmanslaarzen gestoken, in een oude fabriek te fotograferen tegen een geschilderd landschap en omringd door arbeiders van het Chinese platteland: een beeld waarin meerdere werkelijkheden en tijdperken als lagen over elkaar schuiven. Bij Huang Yan wordt de realiteit vervangen, verduurzaamd en onbereikbaar gemaakt door het fotografische beeld, dat niet zoals een traditioneel schilderij het bezit is van één eigenaar, maar van meerdere, wanneer het een werk in oplage is, en van iedereen, wanneer het zich via gedrukte en digitale media verspreidt. Voor zijn werk gebruikte Huang Yan niet alleen ensceneringen met beschilderde modellen, maar ook de overvloed aan beelden die – in zijn geval letterlijk – zijn vervaagd door visuele slijtage.

Huang Yan, die ook dichter is, blijft in zijn werk op zoek naar nieuwe betekenissen voor oude waarheden. In een Chinese samenleving die in hoog tempo het verleden verruilt voor de toekomst, zet hij de spirituele traditie met moderne middelen voort.

HUANG YAN
1966 Born in Jilin, Jilin Province, China


EDUCATION

1987 Changchun Normal Academy, Jilin Province, China


SOLO EXHIBITIONS
2013 Galerie Wilms, Venlo, The Netherlands
2008 Huang Yan Photography, Michele Mosko Fine Art, Denver, USA
2007 Photographs, Priska C. Juschka Fine Art, New York, USA Huang Yan
Solo Exhibition, Zhuqizhuan Art Museum, Shanghai, China
2006 Zen Painting, Must Be Art Center, Beijing, China Xin Dong Cheng
International Art Studio, Beijing, China VIPS International Art Galleries,
Holland Cotter, Netherlands
2005 Huang Yan, Chinese Contemporary, London, England
2004 Huang Yan, Red Gate Gallery, Beijing, China Mountains and Water
Spirit, Eastlink Gallery, Shanghai, China
2000 Return to Tradition, Hanart TZ Gallery, Hong Kong
1999 The Ideal Image of Huang Yan, Proper Art Gallery, Shenyang, China
1997 Poetry Art of Huang Yan, Proper Art Gallery, Shenyang, China Postal Art
of Huang Yan, Beijing Contemporary Art Gallery, Beijing, China


GROUP EXHIBITIONS
2015 The Male Figure, Brussels, Galerie Wilms
2012 New Chinese Currency: Ink, Landscape & the Body, Ethan Cohen Fine
Arts, New York
2011 Art Asia, Ethan Cohen Fine Arts, Miami, Florida
SCOPE Basel, Ethan Cohen Fine Arts, Basel, Switzerland
2008 Gothic Intrusion, The Proposition Gallery, New York, USA Spring Group
Show, Chinese Contemporary, Beijing, China
Critical Mass, Huang Yan Contemporary Art Center, Beijing, China
2007 MADE in CHINA – The Estella Collection, The Israel Museum,
Jerusalem
Floating – The New Generation of Art in China, National Museum of
Contemporary Art, Korea
Arles Photography Festival, Arles, France
RED HOT -Asian Art Today from the Chaney Family Collection,
Houston Museum of Fine Arts, Houston, USA
Zhu Yi! Chinese Contemporary Photography, ARTIUM de Alava, Spain
China Now!, McClain Gallery, Houston, USA
CHINA – Timeless Beauty from Chinese Classical Era and New Chinese
Porcelain Sculpture, Sara Hildén Art Museum, Tampere, Finland
2006 RUINS – New Photography and Video from China, Peck School of the
Arts, Milwaukee, Wisconsin, USA
Mahjong -Chinese Contemporary Art from the Sigg Collection,
Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Germany
2005 Out of the Red-II The Photographic Session, Marella Gallery, Como,
Italy
The Other End: Contemporary Experimental Art and Design Exhibition,
He Xiangning Art Musuem, Shenzhen, China
2004 Between Past and Future: New Photography and Video From China, ICP,
New York, New York
2002-03 1st Guangzhou Triennale, Guangdong Museum of Art, Guangzhou,
China
2001-02 Chengdu Biennale, Chengdu Modern Art Museum, Chengdu, China
2001 Red Hot, Red Gate Gallery, Beijing, China
Virtual Future, Art Museum of Guangdong Province, Guangzhou, China
Charming China, Space Contemporary Art, Bangkok, Thailand
Hot Pot, Kunstnemes Hus, Oslo, Norway
2000 Hanart Gallery, Hong Kong Focus, Chinese Contemporary, London,
England
Fuck Off, Eastlink Gallery, Shanghai, China
Portrait, Figures, Couples and Groups, Bizart Space, Shanghai, China
Everyday Attitude, Upriver Gallery, Chengdu,China China’s Charming,
Eastlink Gallery, Shanghai, China
1999 The Traditional Visual Image, Shanghai, China Unusual Way of Writing,
Art Academy of Nanjing Normal University, Nanjing, China Truths to
Open, Bangkok University, Bangkok
Beatus Gallery, Vancouver, Canada Media Interruption, Art Commune,
Hong Kong
1998 Traditional and Anti-traditional Art, German Embassy, Beijing, China
Image Telling Stories, Shanghai, China Obstinate Art Show, Beijing,
China
The Best of Chinese Contemporary Art, ProudGalleries, London,
England
Contemporary Art of China, Helsingborg, Sweden Fine Arts, Shenyang,
China
1997 New Image, Beijing Theatre, Beijing, China
1994 Post-89, New Art of China, Marlborough Gallery, London, England
Photographs and Prints by Huang Yan and 8 other artists, Hanart
Gallery, Hong Kong
1992 First Biennial Exhibition of Chinese Art in the 1990s, Guangzhou,
China
Image of Object, Shenzhen, Hong Kong
1991 Beijing Xi-san-huan: Chinese Art Documentaries, Beijing, China
1988 Image of Object, Art Gallery of NE Normal University, Changchun, China