Patrick Bergsma Galerie Wilms

Patrick Bergsma

In essentie is kunst de weerslag van het leven zelf; een moment in de tijd dat is vastgelegd met de onmiskenbare signatuur van de maker. De eigenheid, de esthetische keuzes, de technische vaardigheid, maar ook het volharden in een zichtbaar, niet aflatend zoeken naar een eigen taal, zijn wat mij betreft bepalend voor de kwaliteit van een kunstenaar.

Het werk van Patrick Bergsma (1965) vindt zijn oorsprong in het postmodernisme, een stroming waarin een veelvoud aan stijlen, technieken en symboliek samenkomt, met thema’s als kritiek op systemen, relativisme en het spanningsveld tussen natuur en cultuur.

Ik volg Patrick sinds 2007 en, hoewel zijn werk mij direct trof als compleet authentiek, duurde het even voor ik scherp zag wat het is dat hij wil uitdrukken. In zijn huidige werk komt alles waarin hij zich door de jaren heen bekwaamd heeft, gebald samen. Alsof hij al die tijd onderweg was naar dit moment, naar deze vorm.

De ouders van Patrick hadden een antiekwinkel waardoor hij al vroeg oog kreeg voor objecten met een geschiedenis en het ambacht waarmee ze vervaardigd waren. Daarbij was grootvader Bergsma een kenner en verwoed verzamelaar van Duits porselein, waardoor Patrick er onbevangen een fascinatie voor ontwikkelde. Niet alleen de vormen waar het door de eeuwen heen voor werd gebruikt hadden zijn interesse, zoals tegels, schotels, vazen en sculpturen, maar ook de kleine taferelen die erop te zien waren spraken tot zijn verbeelding. In zijn vroege werk is het spelen met al deze elementen goed terug te zien.

Gaandeweg koppelde hij die elementen los en onderzocht ze afzonderlijk. Zo maakte hij levensgrote surrealistische sculpturen met een knipoog naar 18e eeuwse Duitse porseleinen miniaturen, vertaalde hij kleine Delftsblauwe tegels naar grote panelen en maakte hij driedimensionale sculpturen, geïnspireerd op de tweedimensionale taferelen zoals die te zien zijn op Chinees en Duits porselein. Kleine zwevende eilanden met een compacte eigen werkelijkheid. Daarna liet hij het porselein even los en richtte zich helemaal op die zwevende sculpturen met licht surrealistische, soms dystopische of romantische, intrigerende kleine werelden. Steeds is er verval en de natuur die het wint van wat de mens heeft gecreëerd. Patrick láát de natuur winnen, zoals dat ook in het echt gaat, als wij niet ingrijpen. Die scheppende kracht zit tenslotte in alles en onze eigen scheppende kracht is daar maar een tijdelijk onderdeel van. Alles steeds gemaakt met een verfijnd oog voor detail en afwerking die monnikenwerk doet vermoeden.

Door deze werelden raakte hij geïntrigeerd door bonsai, het Japanse, maar van oorsprong Chinese cultiveren van boompjes in een pot, daar penzai geheten, waarbij gestreefd werd naar het in miniatuur perfect nabootsen van de werkelijkheid. De bonsaikunst had vanaf de 14e eeuw binding met het Zen Boeddhisme, in China Chán geheten. De monniken namen de taaie boompjes die toch overleefden in de ruige bergen, mee naar het klooster om er daar mee te mediteren over de kracht van de natuur. Patrick ervaart het opgaan in het werken aan zijn bonsaibomen ook als een vorm van meditatie. Hij ontwikkelde geheel eigen technieken en een geheim procedé om zijn bomen te maken. Ze zijn niet van echt te onderscheiden. Hij maakt hierbij gebruik van kokosvezel, kunststof op oliebasis, kaolien en kwartz. Die laatste twee ingrediënten vind je trouwens ook terug in… Chinees porselein.

In zijn actuele werk maakt Patrick sculpturen van gebroken antiek keramiek, onder andere oorspronkelijk 17e eeuws Kraak- of vroeg Delfsblauw porselein, waar zijn handgemaakte bonsai doorheen groeit. Het ambacht en de gebroken kunst van eeuwen geleden leven zo voort in nieuwe kunstwerken.
Het lijken archeologische vondsten die voorzichtig zijn los gewrikt uit een vergeten Aziatisch landschap. Stukjes gestolde tijd die vreemd genoeg nog lijken te leven. Het contrast tussen iets zo verfijnd als eeuwenoud porselein, ooit een symbool voor rijkdom, dat stuk is en weer heel wordt, uit elkaar geduwd en bijeengehouden door de verbeelde groeikracht van de natuur, ademt hoop. Tegelijk houdt het ons een spiegel voor over het tijdelijke van het bestaan. Het zijn levendige, sprekende en evenwichtige werken die nooit gaan vervelen. Alles wat Patrick Bergsma heeft ontdekt en ontwikkeld op de weg die hij tot hier heeft afgelegd, komt harmonisch samen  in deze kleine meesterwerken.

 

tekst: Ruud Houweling, singer-songwriter

 

Patrick Bergsma studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (1991-1996). 

Hij exposeerde bij toonaangevende galeries door het hele land. Internationaal exposeerde hij onder andere in New York, Los Angeles, Riga, Brussel en veelvuldig in Duitsland. Werken van zijn hand zijn aangekocht door onder andere: Stedelijk Museum Alkmaar, Stedelijk Museum De Prinsenhof Delft, Het Ministerie van Binnenlandse zaken, Accenture, KPMG, ABN-AMRO, Vrumona, KPN en is te vinden in vele privé-collecties.

In 2010 werd hij genomineerd voor de Rabobank Cultuurprijs.

 

Bekijk hier het filmpje

Patrick Bergsma (1965)

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (1991 – 1996)

Exposities

2019

LA Art Show

Art Karsruhe

AAF Brussel

AAF Amsterdam

AAF Hamburg

AAF New York

Met galerie Project 2.0 Kunstrai

Deelname aan “Dreamscapes” The best of contemporary imaginary realism.

Groepsexpositie in Vliechtag Duitsland.

Deelname aan “Evolution of evolution” bij Kunstwerkt in Schiedam

Deelname aan “Dromen van bomen” De boom in de kunst, van Ruysdael tot Armando. Gorcums museum.
2018 Solo expositie Art Karlsruhe vertegenwoordigd door galerie Chiefs and Spirits

2018 KunstRAI Amsterdam vertegenwoordigd door Gallery project 2.0

2017 Solo expositie RC ArtFair in Rotterdam vertegenwoordigd door Suzanne Biederberg

2017 Solo expositie AAF Hamburg vertegenwoordigd door galerie Chiefs and Spirits

2017 Groeps expositie “Expedition nature” in het Coda museum in Apeldoorn

2016 Art Fair Köln
Vertegenwoordig door galerie project 2.0

2015 Solo expositie – Galerie Suzanne Biederberg Amsterdam
Rotterdam Contemporary – Galerie Suzanne Biederberg
Solo expositie – Kunstcentrum Zaanstad
Coda museum Keramiek triënnale

2014 Riga (Letland) Menzendorf haus – duo expositie met Rolf Hillen (Duitsland)
Hollandse tegels uit musea in Nederland in combinatie met hedendaagse kunst
Jurmala (Letland) – City Museum, groepsexpositie ‘Straumes – Stromingen – Strömungen’

Gedroomde landschappen – De Groninger kroon, Finsterwolde
ART Zaanstad, Zaandam
Galerie Inkt, Delft
RAW Art Fair 2014 – Rotterdam – Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam
KunstRAI Amsterdam 2014 – Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam

2013 KunstRAI Amsterdam 2013 – Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam
Een nieuwe lente een nieuw geluid – Galerie Anns Art, Groningen
Hollands Glorie – Galerie De Groninger Kroon – Finsterwolde
RAW Art Fair – Rotterdam – Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam
It ain’t over yet – Stichting KOP – Breda

2012 Typisch Hollands! – Huizer museum het Schoutenhuis, Huizen
Solo expositie Vlindereffect – Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam
RAW Art Fair 2012 – Rotterdam – Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam
Typisch Hollands! Museum Nairac – Barneveld

2011 Art Amsterdam – RAI Amsterdam – Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam

2010 Art Amsterdam – RAI Amsterdam – Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam
Tefaf Maastricht – stand: International Herrald Tribune – Galerie Suzanne Biederberg
Nominatie Rabobankcultuurprijs 2010 – 2e plaats

2009 Art Amsterdam, RAI Amsterdam – Solo expositie Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam
Tefaf Maastricht – stand: International Herrald Tribune – Galerie Suzanne Biederberg

2008 Art Amsterdam, RAI Amsterdam – Galerie Suzanne Biederberg
Solo expositie – Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam
Tefaf Maastricht – stand: International Herrald Tribune – Galerie Suzanne Biederberg

2007 Tefaf, Maastricht – stand: International Herrald Tribune – Galerie Suzanne Biederberg
Art Amsterdam, RAI Amsterdam – Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam

2006 Stedelijk Museum De Prinsenhof, Delft – groepsexpositie grafiek
Galerie Suzanne Biederberg, Amsterdam – schilderijen (solo)
Galerie Ann’s Art, Groningen – schilderijen (solo)
2005– 2003 Een keuze uit de exposities
2005 Contemporary Art Twente – Galerie Witteveen, Amsterdam en Van Strien, Nieuw Amsterdam
2004 Hofvijver, Den Haag – Ingelijst; 10 Nederlandse kunstenaars met 10 kunstenaars uit de nieuwe lidstaten van de Europese Unie
2003 Galerie Inkt, Delft – schilderijen en grafiek solo

Werk aangekocht door o.a.:
Accenture, KPMG, ABN-AMRO, Vrumona, KPN, Stedelijk Museum Alkmaar, Stedelijk Museum De Prinsenhof Delft, Van Diepen en Van der Kroef Advocaten, Het Ministerie van Binnenlandse zaken