Tonnie & Gradje Galerie Wilms

Deel je input!

 

Aaron van Erp & Rob Looman
DE GROTE TONNIE EN GRADJE AI SHOW

 

Vanaf 27 oktober presenteert Galerie Wilms DE GROTE TONNIE EN GRADJE AI SHOW, een unieke tentoonstelling waarin de creatieve samenwerking tussen schilders Aaron van Erp en Rob Looman centraal staat. Naast hun eigen schilderscarrières, schilderen van Erp en Looman periodiek samen onder het pseudoniem Tonnie en Gradje.  Een schilderproces waarin ze elkaar voortdurend inspireren en uitdagen. De expositie richt zich op de essentie van menselijke creativiteit in een tijd waarin kunstmatige intelligentie (AI) steeds meer de overhand lijkt te krijgen. Deze tentoonstelling werpt licht op hun bijzondere werkwijze en daagt bezoekers uit om deel te nemen aan hun creatieve proces.

 

De Grote Tonnie en Gradje AI Show stelt op humoristische soms provocerende wijze vragen over de rol van AI in de kunst. Van Erp en Looman ontpoppen zich met hun project tot ware ‘Ambachtelijke Interpretatie’, en bieden zo een menselijk tegenwicht voor de opkomende kunstmatige intelligentie. Iedereen wordt uitgenodigd om ideeën, prompts in te sturen, die door de kunstenaars als inspiratie worden gebruikt voor nieuwe schilderijen.

 

Deze interactieve benadering legt de nadruk op de waarde van menselijke interactie en creativiteit, iets wat volgens Van Erp fundamenteel verschilt van wat AI kan bieden: “Wanneer mensen naar een schilderij kijken, muziek luisteren of een boek lezen, zoeken ze een ontmoeting met de mens achter het werk. Het is die verbinding die de aantrekkingskracht vormt van kunst. Menselijke creativiteit is bezield, draait om het proces en is dus van een heel andere orde dan AI.”

 

De samenwerking tussen Van Erp en Looman, die Looman zelf omschrijft als een ‘visuele representatie van vriendschap’ ontstaat door een proces van voortdurende uitwisseling en aanvulling van elkaars werk. De kunstenaars starten vaak zonder vooropgezet plan, waarna ze elkaars schilderijen op onvoorspelbare manieren verrijken. Het leidt telkens weer tot een unieke symbiose van stijlen en ideeën. De schilderijen zijn vaak vervreemdend en absurdistisch waarin humor niet wordt geschuwd.

 

De Grote Tonnie en Gradje AI Show is een viering van een unieke artistieke samenwerking, Vanaf 27 oktober nodigt Galerie Wilms je uit om deze intrigerende dialoog tussen de twee schilders te komen ontdekken.

 

Meedoen? Stuur ons een mail met jouw idee/prompt!

“Om gruwelijke dingen kun je vaak ook lachen” Met deze opmerking kenmerkt Aaron van Erp (1978) zijn schilderijen en tekeningen die met hun vaak brute onderwerpen dankzij de bizarre titels toch een lach oproepen. Zijn voorstellingen verwijzen soms naar bekende schilderijen uit het verleden (De Gehaktballen-eters, 2000) of roepen associaties op met maatschappelijke thema’s als terrorisme, problemen in de gezondheidszorg of kindermishandeling.
Ook de thematiek van slachtoffer versus dader speelt een belangrijke rol in Van Erps werk. in eerste instantie ziet de toeschouwer twee figuren bezig met een slachtoffer. Bij nader inzien blijken ze het slachtoffer uiteen te rijten en maken ze gehaktballen van het vlees die ze in kale bomen spiesen. Grenzen tussen goed en kwaad vervagen, waardoor redders tegelijkertijd ook daders kunnen zijn en andersom.
Naast inspiratie uit het dagelijks leven, zijn ook invloeden uit het werk van kunstenaars als James Ensor en Francis Bacon te herkennen. Dit is terug te zien in amorfe figuren, de kleurstelling, een surreële sfeer en de fragmentarische manier waarop Van Erp zijn figuren schildert. Zijn maatschappelijke en politieke betrokkenheid tonen verwantschap met het werk van Francisco Goya waarin ook hij opkomt tegen geweld, onvrijheid van denken en het lijden van de mens.
In 2007 presenteerde het Gemeentemuseum Den Haag de eerste grote overzichtstentoonstelling van de destijds nog maar 29 jarige kunstenaar. De directeur, Wim van Krimpen, formuleerde het in de bijna 200 pagina’s tellende monografie zo: “…wereldvreemd (…) over een vreemde wereld. Flarden van herinnering aan onmogelijke situaties. Harde schilderkunst maar vluchtig opgebracht.”

 

CV Aaron van Erp
1978, Veghel, The Netherlands

1996-2001 St Joost School of Art and Design, ’s-Hertogenbosch, NL

2018          Artist-in-residence Livingstone Projects, Berlin

 

AWARDS- NOMINATIONS – GRANTS
2017
Berlin Prize, Livingstone Projects Berlin, nomination

2004
Wim Izak Prize, nomination
Royal Award for Modern Painting, nomination
Netherlands Foundation for Visual Art (Fonds BKVB), grant

2002
Buning Brongers Prize, award

 

SOLO EXHIBITIONS (selection)

2019
Aaron Van Erp, Drawing from the Hip, Livingstone gallery, The Hague, NL

2015
Aaron Van Erp: Azuurblauwe zeeën, hondsdolle chimpansees en tomatensoep, Tim Van Laere Gallery, Antwerp, BE

2012
Aaron Van Erp, Tim Van Laere Gallery, Antwerp, BE
Aaron van Erp, Gasunie Groningen, Groningen, NL

2010
Armando in confrontatie met Aaron van Erp, Armando Museum, Amersfoort, NL
Kunstagenten Gallery, Berlin, DE
Aaron van Erp, Joao Ferreira Gallery, Cape Town, SA
Aaron van Erp, Hoet Bekeart Gallery, Ghent, BE

2009
Aaron van Erp, C-Space, Beijing, CH

2008
Aaron van Erp, Sperone Westwater Gallery, New York, USA
Aaron van Erp – Malerei, Stadtmuseum Gütersloh, Gütersloh, DE
Aaron van Erp, IBID Projects, London, UK
Aaron van Erp, Museum Der Stadt Ratingen, Ratingen, DE

2007
Aaron van Erp, Gemeentemuseum Den Haag, The Hague, NL
Aaron van Erp – tekeningen, Museum ‘t Kruithuis, ’s-Hertogenbosch, NL

2005
Nederlandse Cacaofabriek, Helmond, NL

2004
Galerie de Praktijk, Amsterdam, NL
Noordbrabants Museum, ’s-Hertogenbosch, NL

2003
Witgoed, sanitair en opgeknoopte paarden, Kasteel Geldrop, Geldrop, NL

 

 

GROUP EXHIBITIONS (selection)

2018 Always Trust The Artist, Tim Van Laere Gallery, Antwerp, BE
Art Rotterdam, Livingstone gallery, The Hague, NL

2017 Painting Now, six international painters, Livingstone gallery, The Hague, NL

2016 Tomorrow is a long time, Tim Van Laere Gallery, Antwerp, BE

2015 Johan Buning, zijn tijdgenoten en een selectie uit de prijswinnaars 1966-2014, Museum Henriette Polak, Zutphen, NL

2014 Beauty of Violence, Garage Rotterdam, Rotterdam
Aaron Van Erp, Stefan à Wengen, Matijs van de Kerkhof, Maria Smits, Galerie Wilms, Venlo, NL

2013 GROTE-klein Grafiek Expo De maand van de grafiek, Grafisch atelier Daglicht, Eindhoven, NL
Middle Gate Geel ’13, Cultuurcentrum de Werft, Geel, BE

2012 Being Here, Tim Van Laere Gallery, Antwerp, BE
Point de Vue, Aaron van Erp, Gasunie Groningen, Groningen, NL
Resy Muijsers Contemporary Art Tilburg, Tilburg, NL
Podium DAK, Geldrop, Galerie Wilms, Venlo, NL
Het Gebouw, MOA/ Museum Oud Amelisweerd, Bunnik, NL

2011 Kraftwerk Depot, Marta Herford, Herford, DE
Brabant nu, Het Wild Gillende Schildersgilde and Friends, De Pont, Tilburg, Nl
I miss You, De Krabbedans, Eindhoven, NL
E´ven Schilderijen, De fabriek, Eindhoven, NL
ACB Gallery, Budapest, HU
Ars Apocalipsis, Kunstverein Kreis Gütersloh, Gütersloh, DE
What’s up, Dordrechts Museum, Dordrecht, NL

2009 Aaron van Erp, Wycher Noord en Frank Peeters, De Nederlandsche Cacaofabriek, Helmond
StressedSpaces, KW14, ’s-Hertogenbosch
Hellwach Gegenwartig, Museum Marta Herford, Herford, NL
Quantumvis, De Servicegarage/RC Ruimte, Amsterdam, Nl
The Knokke Biennale, Knokke het Zoute, BE

2007 Strange Brew, Max Lang Gallery, New York, US
Hoet Bekaert gallery, Open/Aperto, Ghent/Turin, BE/ IT

2006 Sieben auf einen Streich, Marta Herford, Herford, DE

2005 Gallery Horst Dietrich, Berlin, DE
Gallery Willy Schoots, Eindhoven, NL
Livingstone gallery, The Hague, NL
Frozen Fire, Roosendaal, Netherlands, NL

2004 Start a New Art World, Artis, ’s-Hertogenbosch, NL
Uitgelicht, Kunstvlaai, Amsterdam, NL
Royal Palace, Amsterdam, NL
Something Rotten, Loerakker Galerie, Amsterdam, NL

2003 Buning Bronger Prize, Arti et Amicitae, Amsterdam, NL
Wim Izaks Prize, Dordrechts Museum, Dordrecht, DE

2002 Hier, De Krabbedans arts centre, Eindhoven, NL

2001 Degree show, St Joost school of art and design, ’s-Hertogenbosch, NL
De Nederlandse Cacaofabriek, Helmond, NL

Rob Looman, 1974 – Eindhoven

 

Met voornamelijk olieverf geeft Rob Looman uiting aan maatschappelijke thema’s, sociale interactie en zijn fascinatie voor het leven alom. Door zonder voorbeeld ruimtelijkheid te creëren, maar toch te streven naar een vorm van realisme, wordt de kijker meegenomen naar een licht komische, absurdistische variatie op de werkelijkheid. Van landschappen met een onzichtbare spanning of ontroering, tot menselijke verhandelingen soms agerend, soms autobiografisch.

 

Er zit in zijn werk altijd wel een soort verstoring, vervreemding en humor. De aannemelijkheid in harmonische kleuren en schijnbare werkelijkheid leiden je weliswaar het schilderij binnen, maar er is altijd wel iets wat je net ergens anders mee naartoe neemt. Het is aan de kijker om voor zichzelf te bepalen wat en of waar dat is.