Toon Berghahn, een vooraanstaande Nederlandse schilder geboren in 1970, heeft zijn naam gevestigd in de kunstwereld. Afgestudeerd aan de Aki Enschede en de Rietveld Akademie, beide gerenommeerde instituten die zich richten op beeldende kunst en design, hield Berghahn zijn eerste tentoonstelling in 1998, wat het begin markeerde van een vruchtbare artistieke reis. Talloze artikelen zijn aan zijn werk gewijd, waarmee zijn status als een van de meest gerespecteerde Nederlandse kunstenaars van dit moment is verstevigd.
Berghahns schilderijen resoneren met herkenbaarheid en vertrouwdheid, door ruimtes als ateliers, museumzalen, zwembaden of sportarena’s af te beelden. Tegelijkertijd stralen ze een vervreemdende en verontrustende kwaliteit uit. Een huis of modernistische villa kan zich midden in een landschap bevinden, omlijst door een desoriënterende schemerlucht, of de natuur kan een binnenruimte binnendringen door een raam. Etherisch licht, afkomstig van verschillende bronnen, versterkt gevoelens van verlatenheid of melancholie en geeft tegelijkertijd een gevoel van troost. Menselijke aanwezigheid wordt slechts gesuggereerd door middel van subtiele sporen, vaak geworteld in persoonlijke herinneringen die Berghahn transformeert tot universele beelden, verstoken van directe persoonlijke lading.
Berghahns artistieke evolutie is duidelijk in zijn verschuiving van focus op het interieur van huizen in 2019, waarbij hij de nadruk legt op verlichting en de aanwezigheid van mensen zonder ze direct af te beelden, naar zijn huidige verkenning van exterieurs met een focus op de natuur als inspiratie. De schilderijen van verlaten gebouwen creëren een dubbele ervaring – een gevoel van veiligheid en huiselijkheid aan de binnenkant, tegenover een onbekende en donkere sfeer buiten. Het gebruik van een donkerder palet voor de natuur weerspiegelt de bezorgdheid van de kunstenaar over de onzekerheid van de natuur in het licht van de klimaatverandering.
Berghahns kenmerkende techniek bestaat uit het schilderen op MDF-platen, waardoor hij dunne lagen verf kan aanbrengen terwijl de textuur glad blijft. Daarnaast maakt hij gebruik van houtsnijwerk op het MDF-oppervlak, waardoor hij schaduwen en dieptes creëert in de motieven van het schilderij. Deze unieke benadering stelt hem in staat om een duidelijk gevoel over te brengen via zijn kunst.
De verkenning door de kunstenaar van moderne ruimtes, ruimtelijk en badend in licht, voegt een andere dimensie toe aan zijn oeuvre. Ondanks de overheersende lege ruimte is de menselijke aanwezigheid voelbaar door de inrichting. Deze levendige en heldere composities, versierd met uitbundig meubilair zoals piano’s, boekenplanken en sofa’s, creëren een subliminaal gevoel van comfort. Etherisch licht blijft een prominent hulpmiddel dat de schilderijen verlicht en bijdraagt aan hun troostende allure. Of het nu is door de warme gloed van glazen kroonluchters of het stralende zonlicht op een zomerse dag, de kunst van Berghahn nodigt kijkers uit naar een plek die aanvoelt als een herinnering, tegelijkertijd troostend en subtiel evocatief.
Toon Berghahn, geboren 14-04-1970 te Amsterdam
Opleiding
1993 – 1996 AKI Enschede
1990 – 1992 Rietveld Akademie
Tentoonstellingen
2024
Pan Amsterdam, Galerie Wilms
Big Art, Het Slotervaart
A Joy Forever, Luyks Gallery
Art Amsterdam/Kunstrai, Luycks Gallery
Ruimtelijke perspectieven, Luycks Gallery, met Nico de Wit
2023
Luminous Traces, NB Galleri (DK)
WAOU, NB Galleri
Art the Hague, Luycks Gallery
2022
VOUCH II, Loods 6
Art Amsterdam/Kunstrai, Luycks Gallery
Twilight Spaces, NB Gallery DK
WAOU, NB Gallery DK
Art the Hague, Luycks Gallery
2021
“Shimmering” Art Amsterdam, Solostand
VOUCH II, Lood 6, (vouch.nu), uitgesteld
2020
KunstRai 2020, Toon Berghahn solo, Luycks stand 8
Royal Drippings, Galerie Luycks met Simon Schrikker, V&B en Aquil Copier
VOUCH 2 (uitgesteld ivm Covid)
WOW Galleri NB
2019
Kunstgemaal 5 jaar
VOUCH the valid art valet, Loods 6
KunstRai 2019, Galerie Luycks
Vantage Point, NB Gallery
2018
This Art Fair, Beurs van Berlage, Amsterdam
Shelter, Galerie Luycks Tilburg, solo
Art The Hague
KunstRai 2018
2017
Art The Hague, Luycks Gallery
META ART, Lage Egal Berlijn
ArtAmsterdam, NB Galleri DK
ForReal, Passenger Terminal Amsterdam, galerie Luycks
Appèl, Kazerne Eindhoven, galerie Luycks
Laterna Magica, NB Gallery DK, solo
2016
In The Act, Kunstgemaal, met Izaak Zwartjes
This Art Fair 2016
Material Matters, Concordia Enschede met Hidde van Schie, Jorn van Leeuwe, Rob Bouwman e.a.
Kunstrai 2016, Galerie Luycks stand nr. 42
VII Ways to get Out, KuuB Utrecht, met Rob Voerman, Lenneke van der Goot, Arno Kramer e.a.
Miscellanea, Galerie Lutz, Delft met Philipe Akkerman, Margreet Bouwman e.a.
Familiekamer Kunstprijs, de Familiekamer Leiden met Dieuwke Spaans en Robert Pauwels
2015
This Art Fair, Beurs van Berlage, Amsterdam
Emergent, Luycks Gallery Tilburg, solo
A Joy For Ever, Luycks Gallery, Tilburg
Dazzling, NB Gallery Viborg, solo
2014
KunstRai 2014, Galerie Clement
Malen, Martin Fenne, Ge Karel vd Sterren, Toon Berghahn
Kunstgemaal Bronkhorst, curator Maarten Bertheux
Intervision, Galerie Clement
2013
SPACE/BODY, Galerie Clement, Amsterdam
Tekeningen tentoonstelling, Galerie Clement, Amsterdam met Aam Solleveld, Arno Kramer e.a.
We Like Art, Westergasfabriek, Amsterdam
KunstRai, Galerie Lutz, Standnummer 22
; Laag 92 van het Overschilderschilderij, De Aanschouw, Rotterdam
Re:Rotterdam, Toon Berghahn-Maurice Braspenning
MODERN DAYS, Galleri NB, Copenhagen
NordArt 2013, Büdelsdorf
XV Vilnius Painting Triennal, Painting Contexts, Vilnius
2012
Reflections, NBeX, Viborg
Art Copenhagen 2012, Galleri NB, standnr. 102
“How Art Things”, NEST, Den Haag
KUNSTRAI 2012, Toon Berghahn en Paul Nassenstein, Galerie Clement, Amsterdam
Viborg International Billboard Painting Festival met Marjolijn de Wit, Hugo Tieleman e.a.
OP DE HUID, Paul Nassenstein, Maurice Braspenning, Ge Karel van de Sterren en Toon Berghahn, Villa de Bank, Enschede
Publicaties
2022 Edo Dijksterhuis, Parool
2021 Shimmering, publicatie
2020 DELA, Reflectie, troost, doorgeven. Aanwinsten
2016 “In the Act” Anne Berk
Pandora. Kunsttijdschrift
2014 “Malen” Maarten Bertheux
2013 Eigenhuis en Interieur, Esther Darley
2012 NRC “How Art Things”, recensie, Nest
2011 ” Constructing Identity”, Haarlemsch Dagblad, recensie
2009 De Collectie, Arcadis
2006 Twentsche Courant, Schilder van de avondschemering, door Herman Haverkate
2004 Leeuwarder Courant, Mooier dan in het echt, recencie
Dagblad van het Noorden, Ijzige landschappen in Dokkum, recensie
ART-NL tijdschrift voor moderne kunst en design, Maurice Braspenning rug aan rug met Toon Berghahn, door Etienne Boileau
2002 Rijksmuseum Twenthe, AKI ontplooid, catalogus
2001 Het Parool,Burenruzie in reizende galerie, recensie
2000 Vijf jaar galerie Hellinga, boek
Uitgelicht 3, catalogus
BK-informatie, afbeelding
1999 Internationale prijs voor de schilderkunst, Koninklijke kunstkring Hoppeland, catalogus
Prijzen
2016 Nominatie Familiekamer Kunstprijs, met Dieuwke Spaans en Robert Pauwels
2005 nominatie Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst,GEM Museum voor Actuele Kunst te Den Haag
2004 nominatie Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, Paleis op de Dam
1998 Beneluxprijs voor de Schilderkunst
Opdrachten
2005 Kalender Vereniging van Nederlandse Banken
1996 Sint Elisabeth Gasthuis, Deventer, muurschildering.
Docentschap
2002 Gastlessen in het Rijksmuseum Twenthe, AKI junior
Stipendia
2020 Projectsubsidie Mondriaanfonds
2016 Werkbeurs bewezen talent Mondriaan Fonds
2010 Basisstipendium, Fonds BKVB
2006 Basisstipendium, Fonds BKVB
2001 Basisstipendium, Fonds BKVB
Collecties
DELA Kunstcollectie
HEDEN Den Haag
AFM
Ministerie Binnenlandse Zaken
Hanseaten Select
Team Vier BV
Herning Gymnasium, DK
Ymere, Haarlem
CBK Groningen
Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
Arcadis, Arnhem
ARTBANK, Den HAAG
Artoteek Schiedam