Wim Claessen Galerie Wilms

Wim Claessen

Wie op het eerste gezicht kijkt naar het werk van Wim Claessen, ziet landschappen die een eigen sfeer kennen en die bijna ongekend zijn door het bijzondere licht- en kleurgebruik. De werken kunnen daardoor bevreemdend aandoen, maar ook zit die bevreemding in de verstildheid van het geheel. Het heeft iets mystieks dat zich niet makkelijk laat benoemen.
Op het oog afstandelijke werken waar toch de emotie van de kunstenaar in terug te vinden is. Enerzijds door de zeer afgewogen schildertechniek, anderzijds door het feit dat hij dicht bij zich zelf blijft. Dicht bij zijn contemplatieve geest en dicht bij het weglaten van wat niet nodig is.
Dingen die niet nodig zijn om gezegd te worden laat hij achterwege in de verschillende elementen van zijn werk Hij is zowel beeldend als sprekend geen “zwijgzaam” mens. In zijn werk zijn alleen wezenlijke elementen aanwezig. Ze zijn er omdat de compositie dat vraagt. Een directe balans is merkbaar in de schilderijen een subtiel evenwicht dat verder gaat dan de beeldelementen, n.l. het kleurgebruik en het licht.
Er is sprake van harmonie die op haar beurt, hoe vreemd het ook mag klinken, weer op een harmonische wijze verstoord wordt. Daardoor krijgt het werk een gelaagdheid die zeer eigen is voor de schilderijen en de werken op papier van Wim Claessen. Hij wil bereiken dat het werk de emotie van de beschouwer raakt. Niet hard en confronterend, maar subtiel en net zover als de beschouwer dat toe laat. Daardoor krijgt het werk een universele gelaagdheid die bekoort maar ook aanzet tot nadere beschouwing en stimuleert om de fantasie zijn gang te laten gaan.
Het universele zit in het feit dat iedereen die geconfronteerd wordt met het werk er iets in herkent dat van hem zelf is, alsof je eigen herinneringen besloten liggen in het werk. Dit heeft misschien te maken met het feit dat bestaande beelden en foto’s als basis gebruikt worden. Elementen uit de beeldcultuur die wij om ons heen hebben. Beelden die hij niet gebruikt om ze zomaar over te schilderen, maar juist om er een motief of meerdere elementen uit te nemen en daar iets nieuws mee te componeren en er een eigen beeldelement van te maken. Daarbij niet gebruikmakend van de klassieke regel om iets weer te geven. Zo is er schaduw in het werk te vinden zonder dat er een lichtbron waar te nemen is.
Dit helpt mee om in onze perceptie een zweem van transparant bijna melkachtig licht te verkrijgen. Dit element versterkt samen met de verstilling de tijdloosheid in het werk. Het lijken bevroren werelden waarin geen geluid valt waar te nemen en ze bijna bevroren lijken te zijn in de tijd. Waar alles zorgvuldig gecomponeerd is en niets aan het toeval overgelaten is. Waarmee hij bereikt wat hij wil, n.l. dat de beschouwer niet kijkt, maar ziet. En dat is misschien de mystiek in het werk van Wim Claessen.

tekst: Peter Fransman

OPLEIDING

1981-1983 Jan van Eyck academie Maastricht
1976-1981 Stadsacademie Maastricht

 

SOLOTENTOONSTELLINGEN

2020 Huub Hannen Galerie Maastricht
2019 Qade solo Project Huub Hahhen Galerie  Rotterdam
2016 Galerie Huub Hannen Maastricht
2015 Galerie de Glorie Oosterbeek
Galerie Roger Katwijk Amsterdam
2013 Galerie Roger Katwijk Amsterdam, Me walking
2012 Art Gent Gigacase Museum IKOB Eupen België curator Francis Feidler
2011 Galerie Ann’s Art Groningen
Galerie Roger Katwijk Amsterdam
2010 Galerie Dis Maastricht
Galerie de Vis Harlingen
Arte Coppo Verviers België
2009 De verzameling Westervoort
Galerie Roger Katwijk Amsterdam
2007 Galerie Krijger en Katwijk Amsterdam
DSM Heerlen
Galerie KOMA, Mons, Belgie
2006 Galerie Michel Knops
2005 Galerie Krijger en Katwijk Amsterdam
Galerie Arte Coppo Verviers Belgie
2004 Galerie Dom Arte Rucphen
2003 Galerie Nanky de Vreeze Amsterdam
2001 Galerie Arte Coppo Verviers (B)

GROEPSTENTOONSTELLINGEN

2019 Galerie Roger Katwijk Amsterdam
Amuse Galerie Wilms Venlo
PAN Amsterdam Huub Hannen Galerie
Biennial    -Latitudes of Art Palazzo Ducale Genua Italië
2018 PAN Amsterdam Huub Hannen Galerie
Amuse Galerie Wilms Venlo
Jubileumexpositie Huub Hannen Galerie 10 jaar
2017 For Real Amsterdam Galerie Huub Hannen
Contemporary Art Fair Rotterdam Galerie Huub Hannen
Art Gallery De Wael Antwerpen (B)
Kunstrai Amsterdam Galerie Roger Katwijk
Art Fair Den Haag Galerie Huub Hannen
Amuse Galerie Wilms Venlo
PAN Amsterdam Galerie Huub Hannen
2016 IKOB Eupen (B) Ode aan Jan Hoet
Galerie Roger Katwijk Zomerexpositie
De Meerse Hoofddorp
2015 Het blauwe uur Galerie Huub Hannen Lutherse kerk Maastricht
Huub Hannen Lutherse kerk Maastricht
PAN Amsterdam Galerie Roger Katwijk
Winterexpositie Galerie Roger Katwijk Amsterdam
2013 Realisme 13 Galerie Roger Katwijk
Kunstliefde Utrecht Hollands Landschap curator Dirk den Hartog
Galerie Roger Katwijk Amsterdam Personal landscapes
ECI Bonnefanten Roermond Een zomerwandeling van Luyten naar Alÿs
IKOB Eupen(B) Kunstwerk van de maand
2012 Art Gent Gigacase IKOB Eupen België
Kunst Rai Amsterdam Galerie Roger Katwijk
Kunstliefde Utrecht 6 ateliers
Realisme 12 Amsterdam galerie Roger Katwijk
2011 La Lune en Parachute Epinal Frankrijk
Kunst Storyboards von Hitchcock bis Spielberg
Kunsthalle Emden en Filmmuseum Berlijn Zwischen Film und
Realismebeurs Galerie Roger Katwijk Amsterdam
2010 Realisme 10 Amsterdam Galerie Roger Katwijk
Ex-Voto Galerie Koma Mons België
Loods 6 Amsterdam Galerie Roger Katwijk
2009 Realisme 09 Amsterdam Galerie Roger Katwijk
Art Amsterdam Galerie Roger Katwijk
De Priveekollektie Heusden a/d Maas
2008 IKOB Museum voor hedendaagse kunst Eupen (B)
Galerie Koma Mons (B)
Art Amsterdam Galerie Roger Katwijk
2007 Realisme Beurs, Galerie Krijger en Katwijk
Art Amsterdam Galerie Le Besset Nanky de Vreeze
Galerie Arte Coppo Verviers Philippe Vosges Collectioneur de montagnes
Le Chalet de Haute Nuit Brussel Philippe Vosges Collectioneur de montagnes
CBK Groningen en SBK Amsterdam, Der Aa-Kerk Grondingen
2006 Realisme Beurs, Galerie Krijger en Katwijk
Galerie Le Besset, Nanky de Vreeze (Fr.)
Kunstrai Amsterdam Galerie Le Besset, Nanky de Vreeze
2005 Kunstrai Amsterdam Galerie Le Besset, Nanky de Vreeze
Beeldende Kunstregionale Midden Limburg, Stedelijk Museum Roermond

WERK IN BEZIT VAN BINNEN- EN BUITENLANDSE VERZAMELINGEN

Werk in bezit van diverse openbare verzamelingen o.a. Provincie Limburg, Universiteit Limburg, Academisch ziekenhuis Maastricht, Gemeentemuseum Helmond, Belastingkantoor Maastricht, Rijksgebouwendienst Den Haag, KLM Amsterdam, D.S.M. Heerlen, ABN Amsterdam, AMRO collectie Amsterdam, ABP Heerlen, Gemeente Susteren, Gemeente Landgraaf, div. bedrijven. Kunstuitleenn Ettenleur, Stichting Kunstuitleen Zeeland. Darius Collection Rotterdam, AkzoNobel Art Foundation Arnhem, Moret, Ernst&Young Amsterdam, N.M.S. verzekering Amsterdam. Bel.Kantoor.Maastricht , Accountants Z.R. Echt. IKOB Museum voor Hedendaagse Kunst Eupen (B), AkzoNobel Amsterdam, Honeywell Amsterdam, Dela NL, Woningcooperatie Ymere, VU Amsterdam.

 

OPDRACHTEN

Diverse particuliere bedrijven
2007 Rijksgebouwendienst Paleis Noordeinde 72 Den Haag
1995 Openbare basisschool De Springdonk Susteren
1990-1991 Rijksgebouwendienst Den Haag, Gedetineerdencomplex
“Nieuw Vosseveld” Vught

 

SUBSIDIES

2003 Basisstipendium Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst
1997-98-99 Presentatie Subsidie Provincie Limburg
1998 Basisstipendium Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst
1994 Basisstipendium Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst
1989 Provincie Limburg
Beroepskostenvergoeding Fonds voor Beeldende Kunsten,
Vormgeving en Bouwkunst

 

INSTALLATIES

1989 Sunset in a dark room Galerie Wanda Reiff Maastricht
Light on a yellow monochrome Gemeentemuseum Helmond
Light and colour Galerie Wanda Reiff Maastricht
Room for dark paintings Galerie Wanda Reiff Maastricht

 

ARTISTIEKE NEVENACTIVITEITEN

2004 Docent TEHATEX ABK Maastricht
2003 Docent TEHATEX ABK Maastricht
2001 Docent TEHATEX ABK Maastricht
2000 Docent TEHATEX ABK Maastricht
1999 Selectie commissie kunstuitleen Bonnefanten museum Maastricht
1998 Selectie commissie kunstuitleen Bonnefanten museum Maastricht
1997 Commissielid Kunstuitleen Helmond
1996 Commissielid Kunstuitleen Helmond
1995 Commissielid Kunstuitleen Helmond
1995 Gastdocent TEHATEX afd. Schilderen Maastricht
1994 Commissielid Kunstuitleen Helmond
Gastdocent TEHATEX afd. Schilderen ABK Maastricht
1993 Gastdocent TEHATEX afd. Schilderen ABK Maastricht
1992 Vervangend Docent TEHATEX afd. Schilderen ABK Maastricht
1990 Vervangend Docent TEHATEX afd. Schilderen ABK Maastricht

 

RECENSIES

2010 De Limburger Stille wereld van Wim Claessen Thijs Lenssen
2009 Tableau, Heroverwegingen, Etienne Boileau
2009 Financieel Dagblad, Mysteries in Melkachtig Licht, Jaap Roëll
1998 Beeldradio R.O.Z. Ien Sijben
1996 Festival Radio Omroep Zuid Jacques Heijen
1993 De Limburger, Kunstenaars v. d. Galerie Sjef Custers
1992 NRC, Last rose of summer Renee van Steenbergen
1991 De Volkskrant, Couleur locale Ida de Jager
1990 Gents Dagblad, Het schilderen van gevoel en stemmingen D.E.
1989 De Limburger, Penone, Claessen en Slits Sjef Custers

 

VOUWBLADEN EN CATALOGI

1998 De Limburgers van het AZM Maastricht
1997 Bedrijf-Kunst, Kunst uit Limburgse bedrijfscollecties Stedelijk Museum
Het Domein in Sittard.
1995 Kunstopdrachten van de Rijksgebouwendienst

1992 Catalogus Kunst bij Rijksgebouwendienst Mira Kho
1991 Catalogus Other voices other rooms Maarten Beks
1989 Catalogus 6 Monochromen en 4 Installaties
Vouwblad CBK Rotterdam Ove Lucas rco Madrid Wanda Reiff
To start a collection Galerie Wanda Reiff Maastricht
1989 Recente werken van jonge Nederlandse kunstenaars uit de collectie van
Wynand Sengers CBK Rotterdam
Xlth Selctive Brussels Art Fair Brussel Wanda Reiff
Recente aanwinsten Gemeentemuseum Helmond
1987-1993 Vouwbladen Galerie Wanda Reiff