Yvonne Mostard Galerie Wilms

Ze zou graag willen weten hoe die

lust te verwoorden deze verstrijkende tijd

 

tegen zich aan te houden, gezicht

tegen gezicht, lichaam tegen lichaam, dicht

 

tegen elkaar. Ze zegt dat ze praat

over die tijd tussen de dingen, tussen de

 

mensen, die welke andere mensen

weggooien, die van geen belang voor hen

 

is, voor hen…

 

 

Het is oppassen met de beelden van Yvonne Mostard

Op het eerste gezicht vooral, verleiden ze tot barokke woorden en grote verhalen. Ze laten je naar zulke woorden zoeken, boeken erbij halen, muziek beluisteren, gedichten lezen. Eigenlijk moest je over haar in het Duits schrijven. In de taal van humanistische denkers en romantische dichters. Woorden gebruiken als Sehnsucht, Vergangenheit, Empfindlichkeit. Dat soort. Beladen termen die suggereren, oproepen, broeierig blijven hangen, die zwaar zijn en tegelijk zweven. Waar je niet goed raad mee weet omdat ze niet zo precies zijn als ze willen lijken, die aan het denken eerder een vage richting geven dan dat ze iets zeggen over een doel. Zo’n tekst kan goed. Omdat hij aansluit op het doen en laten van Mostard wanneer ze Rilke citeert of de titel ‘In Thautropfen will ich hinuntersinken und mit der Asche mich vermischen’ aan Novalis ontleent of een verlangen kenbaar maakt met de verzuchting ‘Ach wie wollt ich lustig fliegen’.

 

Maar zo’n tekst zou overdreven worden, niet fijnmazig genoeg, en maar één kant belichten. Want de beelden staan er vaak zo gewoon bij dat er nog iets anders moet meetellen. Iets dat zo subtiel is als ‘het tere weefsel van stemmingen, opwellingen, mijmeringen, fragmentarische melodieën’, schimmige visuele beelden… halfvergeten gebeurtenissen… die bij voortduring, ook al letten we er niet op, ook al houden we ons met heel iets anders bezig, onze ziel vervullen’ waar Campert het over heeft. (Hij las het bij Vestdijk). En terwijl deze opmerking misschien net zomin exact is, geeft hij in elk geval de lichtvoetigheid weer van een beeld als ‘Les tres-riches-heures’, de humor van ‘Mantel der liefde’ of de eenvoud van ‘Zegepalm’.
Wie de werkaantekeningen van Yvonne Mostard inziet, zal licht en zwaar aantreffen  in opmerkingen, citaten, gedichten en fragmenten, veel serieusheid en een tikkeltje humor. Men vindt er een geleerde verhandeling over hoe een gedicht gelezen dient te worden naast bespiegelingen over hoe men in het leven kan staan. Of tegenover de dood. Tranen gaan niet allen over verdriet en verlies, ze vormen ook lenzen waardoor men een andere kijk op de dingen krijgt die bijvoorbeeld zielen aan elkaar verbindt. De notities komen uit alle hoeken van de Europese cultuur en er is veel bij van ‘vroeger’, geschiedenissen die we kunnen kennen en veelal wilden vergeten of achteloos terzijde hebben geschoven omdat ze niet van waarde leken. Maar voor alles gaan haar teksten over gevoelens. Die komen voortdurend uitvoerig aan bod. Voor Yvonne Mostard is een emotie niet een vrijblijvend, toevallig optredend begeleidend verschijnsel. Het is de wezenlijke en actieve tegenspeler in zaken van leven en dood, liefde, intimiteit, vergetelheid, verborgenheid en vrouw-zijn. Daar heeft ze het aldoor over. En dat de door haar gebruikte citaten ouderwets, versleten of sentimenteel zijn doet er niet toe. Mostard brengt ze terug in de actualiteit, in haar hier en nu. Ze bestudeert en reanimeert ze, eigent ze zich toe, maakt er een eigen verhaal van en bewerkt dat tot een eigentijdse autobiografie die met elk nieuw beeld omvangrijker wordt.

 

‘Net als mijn thematiek gaat mijn werkproces buiten de uiterlijke actualiteit om en onttrek ik mij bewust aan ons tijdperk van automatisering en snelle processen’ schrijft Mostard over zichzelf. Daarmee zegt ze terecht niets over de werking en waarde van haar kunst. Dat kan ze ook niet want daar gaat ze niet over. Dat maken de kijkers uit. En die vinden misschien, samen met Susan Sontag, (te lezen in ‘Bernard Frize’, tekst Dominic van den Boogerd) dat haar ‘kunst…leidt…tot een soort meningsvorming vanuit een staat van geboeidheid waaruit je je niet kunt losmaken’ die voert tot een ‘stijl van weten’. En al denkt ze dat ze zich uit deze tijd terugtrekt dan nog levert ze heel wat aan meningsvorming en stijl van weten die nu nodig zijn. Dat is de verdienste van haar bezig zijn.
En de waarde van haar kunst. Ge van Steenbergen

Opleiding
1976-1982 Stadsacademie voor Beeldende Kunsten Maastricht
1982-1984 Jan van Eyck academie Maastricht

Exposities (een selectie v.a. 2000)
2021
Kunsthal Kade Amersfoort Mirror/ Mirror ,Reflect Yourself
PAN Amsterdam Huub Hannen Galerie
ABC Design Verviers België
Galerie Wilms Venlo
2019
Een kritische inventarisatie van de IKOB Collectie, Eupen België
Kunstdagen Wittem
100 vrouwelijke kunstenaars
PAN Amsterdam Huub Hannen Galerie
2018
The Whispering Gaze, Yvonne Mostard, Art Gallery De Wael 15 Antwerpen België
Frivolités funéraires sur le front de lábsente, Galerie KOMA, Mons België
The Essence of now , Boulevard 156 Art Gallery Copenhagen Denmark
Jubileum Tentoonstelling Huub Hannen Galerie Maastricht
PAN Amsterdam Huub Hannen Galerie
2017
Kunst RAI Art Amsterdam Huub Hannen Galerie
The Sample Factory, Art Gallery De Wael 15 Antwerpen België
Ego Sum Lux Mundi: Galerie Koma Mons en THANKS Galerie Mons België
ADIACENZE Galerie Bologna Italië
Huub Hannen Galerie Maastricht
PAN Amsterdam Huub Hannen Galerie
2016
IKOB Eupen België
Werken uit de collectie IKOB en S.M.A.K. Gent opgedragen aan Jan Hoet
Apocalypse Galerie Martine Ehmer Brussel België
Plateau Kunst Kunstroute Margraten, Wanda Reiff
2015
Licht Museum a/h Vrijthof
Het blauwe uur Galerie Huub Hannen Maastricht
Apocalipsi Tinos Griekenland
Small Works Big Impact
2014
Galerie Dom’arte Rucphen, een onverwachte ontmoeting
Kunst RAI Amsterdam Galerie Dom’ arte
Galerie Huub Hannen Maastricht
Times Square New York,
Digitaal: “with such forgetfulness, to make a rose”
Last Rose of Summer Kunstroute plateau Margraten Galerie Galerie Wanda Reiff
Licht Museum a/h Vrijthof Maastricht
2013
De verzameling Westervoort
Galerie Dom’arte Rucphen presentatie neon mouwen Giovanna Cenamo
2012
Huub Hannen galerie Maastricht
12 plaatsbepalingen Grote Kerk Veere Nanky de Vreeze
Cimitière du Sud,Tournai België: circuit de couronnes d’artistes Francais, Italiens, Néerlandais et Belges.
Art Gent, Gigacase, curator Francis Feidler, Gent België
2011
Art Amsterdam Huub Hannen Galerie
Huub Hannen Galerie Maastricht
20 Ans La Lune en Parachute Epinal Frankrijk
2010
Huub Hannen Galerie Maastricht
Galerie Roger Katwijk Amsterdam
Galerie KOMA Mons België
Loods 6 Galerie Roger Katwijk Amsterdam
2009
“White” Galerie Roger Katwijk Amsterdam
Galerie Arte Coppo Verviers België
Galerie Nanky de Vreeze Middelburg
De Verzameling Westervoort
“Ni fleur ni couronne” galerie KOMA Mons België
2008
IKOB Museum voor hedendaagse kunst Eupen België
Galerie de Vennen Stiphout
Art Amsterdam galerie Nanky de Vreeze
“Spiegels voor de ziel”Veere, Grote kerk
De Verzameling Westervoort
“Wit is een oude meester” De Melkfabriek Den Bosch
2007
Galerie Koma Mons België
Le Chalet de Haute Nuit Ecaussinnes- België
Galerie Krijger en Katwijk Amsterdam
Art Amsterdam Galerie Le Besset St. Jeure d´Andaure Frankrijk
Object beurs Las Palmas Rotterdam Galerie Krijger en Katwijk
Galerie Een Sittard
2006
Realisme beurs Amsterdam Galerie Krijger en Katwijk
Art Amsterdam (kunstrai), Galerie Le Besset, Nanky de Vreeze
“Collectionneur de montagnes” Galerie Arte Coppo Verviers België
2005
Galerie Graus, i.s.m. Wanda Reiff, Echt
“Vanité des Vanités” IKOB Eupen België
Kunstregionale ML Stedelijk museum Roermond
2004
Galerie Krijger en Katwijk Amsterdam
Kunstrai Amsterdam Galerie Le Besset, Nanky de Vreeze
Galerie Le Besset St. Jeure d´Andaure Frankrijk
Beeldentuin Suestra Susteren
Stedelijk museum Roermond 20 jaar beelden
2003
‘Vanité des Vanités’ Maison de la culture de Tournai, Tournai België
Kunst RAI 2003 Amsterdam galerie Nanky de Vreeze
‘Dialogue silencieux’ Yvonne Mostard & Wim Claessen
La lune en parachute, Epinal, Frankrijk
Art & gallery de markgraaf Kalmthout België
2002
Het geluid van de stilte. Hommage aan Harrie Tillie Stedelijk Museum Roermond
‘Vanité des Vanités’ ma nature morte, aux fleurs et aux fruits…. Galerie KOMA Mons,
België
‘Vanité des Vanités’, ma nature morte aux cinq sens…Galerie KOMA Mons, België
Kunst RAI 2002 Amsterdam galerie Nanky de Vreeze
Galerie d´art contemporaine/parc de sculptures Le Besset St. Jeure d´Andaure, Frankrijk
Galerie Arte Coppo Verviers, België
Art Paris, Parijs, Frankrijk, Galerie Le Besset
Galerie Nanky de Vreeze Amsterdam
2001
Kunst RAI 2001 Amsterdam, Galerie Nanky de Vreeze
Artour atmosphères Le Roeux, België
12 Units Middelkerke, België
Galerie Dom`Arte Rucphen
2000
‘Désir Infini’, Stedelijk Museum Roermond *
Louise Bourgeois,Yvonne Mostard Galerie Nanky de Vreeze Amsterdam
Beeldenroute Susteren, Stichting Heiligdomsvaart, Susteren 2000
‘Désir Infini’, Galerie KOMA Mons, België

Collecties:
Werk in diverse binnen en buitenlandse privé verzamelingen.

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen
Stedelijkmuseum Roermond
Gemeentemuseum Helmond
Ikob, museum voor hedendaagse kunst Eupen België
Collectie AR Plus Lokeren Belgie
Beeldentuin Suestra Susteren
Academisch Ziekenhuis Maastricht
ABN-AMRO collectie
Aegon collectie
ZR Groep Echt
ANDO collectie Den Haag
AVRO Kunstblik
CBK Rotterdam
Artotheek Schiedam, Maastricht, Den Haag, Leiden, Arnhem, Eindhoven, Helmond
DELA Eindhoven

 

Opdrachten
Buitenbeeld “De Leilindes” Pergamijn Echt
Rijksgebouwendienst Den Haag:
Kadaster Limburg Roermond 1990
Gemeentebestuur Susteren:
Bejaardenhuis ‘Vastrada’ Susteren 1991
V.V.V. Susteren 1996
Schetsontwerp kunstwerk aan het Ermerikplein in de wijk Malpertuis te Maastricht in opdracht van woningstichting St. Mathias Maastricht 1997
Schetsontwerp monument voor de overtocht Obbicht 1998
In opdracht van de werkgroep Kunstwerk Overtocht Willem de Zwijger (1568 bij Obbicht- Stokkem)
Schetsontwerp kunsttoepassing Atrium van het kantoorgebouw Rijkswaterstaat Directie Limburg AvenueCeramique Maastricht 1999

Werk in diverse binnen en buitenlandse privé verzamelingen.

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen
Stedelijkmuseum Roermond
Gemeentemuseum Helmond
Ikob, museum voor hedendaagse kunst Eupen België
Collectie AR Plus Lokeren Belgie
Beeldentuin Suestra Susteren
Academisch Ziekenhuis Maastricht
ABN-AMRO collectie
Aegon collectie
ZR Groep Echt
ANDO collectie Den Haag
AVRO Kunstblik
CBK Rotterdam
Artotheek Schiedam, Maastricht, Den Haag, Leiden, Arnhem, Eindhoven, Helmond
DELA Eindhoven

 

Opdrachten
Buitenbeeld “De Leilindes” Pergamijn Echt
Rijksgebouwendienst Den Haag:
Kadaster Limburg Roermond 1990
Gemeentebestuur Susteren:
Bejaardenhuis ‘Vastrada’ Susteren 1991
V.V.V. Susteren 1996
Schetsontwerp kunstwerk aan het Ermerikplein in de wijk Malpertuis te Maastricht in opdracht van woningstichting St. Mathias Maastricht 1997
Schetsontwerp monument voor de overtocht Obbicht 1998
In opdracht van de werkgroep Kunstwerk Overtocht Willem de Zwijger (1568 bij Obbicht- Stokkem)
Schetsontwerp kunsttoepassing Atrium van het kantoorgebouw Rijkswaterstaat Directie Limburg AvenueCeramique Maastricht 1999