Yvonne Mostard Galerie Wilms

Ze zou graag willen weten hoe die

lust te verwoorden deze verstrijkende tijd

 

tegen zich aan te houden, gezicht

tegen gezicht, lichaam tegen lichaam, dicht

 

tegen elkaar. Ze zegt dat ze praat

over die tijd tussen de dingen, tussen de

 

mensen, die welke andere mensen

weggooien, die van geen belang voor hen

 

is, voor hen…

 

 

Het is oppassen met de beelden van Yvonne Mostard

Op het eerste gezicht vooral, verleiden ze tot barokke woorden en grote verhalen. Ze laten je naar zulke woorden zoeken, boeken erbij halen, muziek beluisteren, gedichten lezen. Eigenlijk moest je over haar in het Duits schrijven. In de taal van humanistische denkers en romantische dichters. Woorden gebruiken als Sehnsucht, Vergangenheit, Empfindlichkeit. Dat soort. Beladen termen die suggereren, oproepen, broeierig blijven hangen, die zwaar zijn en tegelijk zweven. Waar je niet goed raad mee weet omdat ze niet zo precies zijn als ze willen lijken, die aan het denken eerder een vage richting geven dan dat ze iets zeggen over een doel. Zo’n tekst kan goed. Omdat hij aansluit op het doen en laten van Mostard wanneer ze Rilke citeert of de titel ‘In Thautropfen will ich hinuntersinken und mit der Asche mich vermischen’ aan Novalis ontleent of een verlangen kenbaar maakt met de verzuchting ‘Ach wie wollt ich lustig fliegen’.

 

Maar zo’n tekst zou overdreven worden, niet fijnmazig genoeg, en maar één kant belichten. Want de beelden staan er vaak zo gewoon bij dat er nog iets anders moet meetellen. Iets dat zo subtiel is als ‘het tere weefsel van stemmingen, opwellingen, mijmeringen, fragmentarische melodieën’, schimmige visuele beelden… halfvergeten gebeurtenissen… die bij voortduring, ook al letten we er niet op, ook al houden we ons met heel iets anders bezig, onze ziel vervullen’ waar Campert het over heeft. (Hij las het bij Vestdijk). En terwijl deze opmerking misschien net zomin exact is, geeft hij in elk geval de lichtvoetigheid weer van een beeld als ‘Les tres-riches-heures’, de humor van ‘Mantel der liefde’ of de eenvoud van ‘Zegepalm’.
Wie de werkaantekeningen van Yvonne Mostard inziet, zal licht en zwaar aantreffen  in opmerkingen, citaten, gedichten en fragmenten, veel serieusheid en een tikkeltje humor. Men vindt er een geleerde verhandeling over hoe een gedicht gelezen dient te worden naast bespiegelingen over hoe men in het leven kan staan. Of tegenover de dood. Tranen gaan niet allen over verdriet en verlies, ze vormen ook lenzen waardoor men een andere kijk op de dingen krijgt die bijvoorbeeld zielen aan elkaar verbindt. De notities komen uit alle hoeken van de Europese cultuur en er is veel bij van ‘vroeger’, geschiedenissen die we kunnen kennen en veelal wilden vergeten of achteloos terzijde hebben geschoven omdat ze niet van waarde leken. Maar voor alles gaan haar teksten over gevoelens. Die komen voortdurend uitvoerig aan bod. Voor Yvonne Mostard is een emotie niet een vrijblijvend, toevallig optredend begeleidend verschijnsel. Het is de wezenlijke en actieve tegenspeler in zaken van leven en dood, liefde, intimiteit, vergetelheid, verborgenheid en vrouw-zijn. Daar heeft ze het aldoor over. En dat de door haar gebruikte citaten ouderwets, versleten of sentimenteel zijn doet er niet toe. Mostard brengt ze terug in de actualiteit, in haar hier en nu. Ze bestudeert en reanimeert ze, eigent ze zich toe, maakt er een eigen verhaal van en bewerkt dat tot een eigentijdse autobiografie die met elk nieuw beeld omvangrijker wordt.

 

‘Net als mijn thematiek gaat mijn werkproces buiten de uiterlijke actualiteit om en onttrek ik mij bewust aan ons tijdperk van automatisering en snelle processen’ schrijft Mostard over zichzelf. Daarmee zegt ze terecht niets over de werking en waarde van haar kunst. Dat kan ze ook niet want daar gaat ze niet over. Dat maken de kijkers uit. En die vinden misschien, samen met Susan Sontag, (te lezen in ‘Bernard Frize’, tekst Dominic van den Boogerd) dat haar ‘kunst…leidt…tot een soort meningsvorming vanuit een staat van geboeidheid waaruit je je niet kunt losmaken’ die voert tot een ‘stijl van weten’. En al denkt ze dat ze zich uit deze tijd terugtrekt dan nog levert ze heel wat aan meningsvorming en stijl van weten die nu nodig zijn. Dat is de verdienste van haar bezig zijn.
En de waarde van haar kunst. Ge van Steenbergen

Opleiding

1976-1982 Stadsacademie voor Beeldende Kunsten Maastricht

1982-1984 Jan van Eyck academie Maastricht

 

Exposities (een selectie v.a. 2000)

2021 Kunsthal Kade Amersfoort Mirror/ Mirror ,Reflect Yourself

ABC Design Verviers België

Galerie Wilms Venlo

2019 Een kritische inventarisatie van de IKOB Collectie, Eupen België

Kunstdagen Wittem

100 vrouwelijke kunstenaars

PAN Amsterdam Huub Hannen Galerie

2018 The Whispering Gaze, Yvonne Mostard, Art Gallery De Wael 15 Antwerpen België

Frivolités funéraires sur le front de lábsente, Galerie KOMA, Mons België

The Essence of now , Boulevard 156 Art Gallery Copenhagen Denmark

Jubileum Tentoonstelling Huub Hannen Galerie Maastricht

PAN Amsterdam Huub Hannen Galerie

2017 Kunst RAI Art Amsterdam Huub Hannen Galerie

The Sample Factory, Art Gallery De Wael 15 Antwerpen België

Ego Sum Lux Mundi: Galerie Koma Mons en THANKS Galerie Mons België

ADIACENZE Galerie Bologna Italië

Huub Hannen Galerie Maastricht

PAN Amsterdam Huub Hannen Galerie

2016 IKOB Eupen België
Werken uit de collectie IKOB en S.M.A.K. Gent opgedragen aan Jan Hoet
Apocalypse Galerie Martine Ehmer Brussel België

 

Plateau Kunst Kunstroute Margraten, Wanda Reiff

2015 Licht Museum a/h Vrijthof

Het blauwe uur Galerie Huub Hannen Maastricht

Apocalipsi Tinos Griekenland

Small Works Big Impact

 

2014 Galerie Dom’arte Rucphen, een onverwachte ontmoeting

Kunst RAI Amsterdam Galerie Dom’ arte

Galerie Huub Hannen Maastricht

Times Square New York,
Digitaal: “with such forgetfulness, to make a rose”

Last Rose of Summer Kunstroute plateau Margraten Galerie Galerie Wanda Reiff

Licht  Museum a/h Vrijthof Maastricht

 

2013  De verzameling Westervoort

Galerie Dom’arte Rucphen presentatie neon mouwen Giovanna Cenamo

 

2012  Huub Hannen galerie Maastricht

12 plaatsbepalingen Grote Kerk Veere Nanky de Vreeze

Cimitière du Sud,Tournai België: circuit de couronnes d’artistes Francais, Italiens,            Néerlandais et Belges.

Art Gent, Gigacase, curator Francis Feidler, Gent België

 

2011  Art Amsterdam Huub Hannen Galerie

Huub Hannen Galerie Maastricht

20 Ans La Lune en Parachute Epinal Frankrijk

 

2010  Huub Hannen Galerie Maastricht

Galerie Roger Katwijk Amsterdam

Galerie KOMA Mons België

Loods 6 Galerie Roger Katwijk Amsterdam

 

2009  “White”  Galerie Roger Katwijk Amsterdam

Galerie Arte Coppo Verviers België

Galerie Nanky de Vreeze Middelburg

De Verzameling Westervoort

“Ni fleur ni couronne” galerie KOMA Mons België

 

2008  IKOB Museum voor hedendaagse kunst Eupen België

Galerie de Vennen Stiphout

Art Amsterdam galerie Nanky de Vreeze

“Spiegels voor de ziel”Veere, Grote kerk

De Verzameling Westervoort

“Wit is een oude meester” De Melkfabriek Den Bosch

 

2007  Galerie Koma Mons België

Le Chalet de Haute Nuit Ecaussinnes- België

Galerie Krijger en Katwijk Amsterdam

Art Amsterdam Galerie Le Besset St. Jeure d´Andaure Frankrijk

Object beurs Las Palmas Rotterdam Galerie Krijger en Katwijk

Galerie Een Sittard

 

2006   Realisme beurs Amsterdam Galerie Krijger en Katwijk

Art Amsterdam (kunstrai), Galerie Le Besset, Nanky de Vreeze

“Collectionneur de montagnes” Galerie Arte Coppo Verviers België


2005
   Galerie Graus, i.s.m. Wanda Reiff, Echt

“Vanité des Vanités” IKOB Eupen België

Kunstregionale ML Stedelijk museum Roermond

 

2004    Galerie Krijger en Katwijk Amsterdam

Kunstrai Amsterdam Galerie Le Besset, Nanky de Vreeze

Galerie Le Besset St. Jeure d´Andaure Frankrijk

Beeldentuin Suestra Susteren

Stedelijk museum Roermond 20 jaar beelden

 

2003    ‘Vanité des Vanités’ Maison de la culture de Tournai, Tournai België

Kunst RAI 2003 Amsterdam galerie Nanky de Vreeze

‘Dialogue silencieux’ Yvonne Mostard & Wim Claessen

La lune en parachute, Epinal, Frankrijk

Art & gallery de markgraaf Kalmthout België


2002
   Het geluid van de stilte. Hommage aan Harrie Tillie Stedelijk Museum Roermond

‘Vanité des Vanités’ ma nature morte, aux fleurs et aux fruits…. Galerie KOMA Mons,

België

‘Vanité des Vanités’, ma nature morte aux cinq sens…Galerie KOMA Mons, België

Kunst RAI 2002 Amsterdam galerie Nanky de Vreeze

Galerie d´art contemporaine/parc de sculptures Le Besset St. Jeure d´Andaure, Frankrijk

Galerie Arte Coppo Verviers, België

Art Paris, Parijs, Frankrijk, Galerie Le Besset

Galerie Nanky de Vreeze Amsterdam


2001
    Kunst RAI 2001 Amsterdam, Galerie Nanky de Vreeze

Artour atmosphères Le Roeux, België

12 Units Middelkerke, België

Galerie Dom`Arte Rucphen

 

2000    ‘Désir Infini’, Stedelijk Museum Roermond *

Louise Bourgeois,Yvonne Mostard Galerie Nanky de Vreeze Amsterdam

Beeldenroute Susteren, Stichting Heiligdomsvaart, Susteren 2000

‘Désir Infini’, Galerie KOMA Mons, België

 

Collecties:

Werk in diverse binnen en buitenlandse privé verzamelingen.

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen

Stedelijkmuseum Roermond

Gemeentemuseum Helmond

Ikob, museum voor hedendaagse kunst Eupen België

Collectie AR Plus Lokeren België

Beeldentuin Suestra Susteren

Academisch Ziekenhuis Maastricht

ABN-AMRO collectie

Aegon collectie

ZR Groep Echt

ANDO collectie Den Haag

AVRO Kunstblik

CBK Rotterdam

Artotheek       Schiedam

Maastricht

Den Haag

Leiden

Arnhem

Eindhoven

Helmond

DELA Eindhoven

 

Opdrachten

Rijksgebouwendienst Den Haag:

Kadaster Limburg Roermond 1990

Gemeentebestuur Susteren:

Bejaardenhuis ‘Vastrada’ Susteren 1991

V.V.V. Susteren 1996

Schetsontwerp kunstwerk aan het Ermerikplein in de wijk Malpertuis te Maastricht in opdracht van woningstichting St. Mathias Maastricht 1997

Schetsontwerp monument voor de overtocht Obbicht 1998

In opdracht van de werkgroep  Kunstwerk Overtocht Willem de Zwijger (1568 bij  Obbicht- Stokkem)

Schetsontwerp kunsttoepassing Atrium van het kantoorgebouw Rijkswaterstaat Directie Limburg AvenueCeramique Maastricht 1999