Alexandra Roozen | Ulrike Heydenreich | Katrin Bremermann | Riki Mijling

De nieuwe tentoonstelling WELTRAUM bij Galerie Wilms toont het werk van twee Nederlandse en twee Duitse kunstenaars die zich ieder op hun eigen manier bezighouden met ruimtelijkheid. Ruimtelijkheid die wordt onderzocht in driedimensionale composities, maar ook in het platte vlak. Papier en staal dat, door ambachtelijke precisie en urenlange geconcentreerdheid, diepte krijgt, huid ontwikkeld en tot leven komt, zelf tot ruimte verwordt.

 

Ruimtelijkheid, papier en een indrukwekkende geconcentreerdheid. Hoewel ieder van hen zich onderscheidt door een geheel eigen visuele taal, zijn dit de aspecten die deze vier kunstenaars met elkaar gemeen hebben. Daar waar Heydenreich geabstraheerde landkaarten opnieuw voorziet van ruimte, diepte en een menselijke romantiek, lukt het Roozen om vanuit het ambachtelijk tekenen met grafiet tot ontzagwekkende ruimtelijke abstracties te komen op papier. En hoewel het werk van Mijling en Bremermann in eerste instantie vooral lijkt te bestaan uit abstracties en geometrische vormen, doemt in het werk van beiden juist de mens op. De mens, die als ambachtelijk wezen streeft naar abstractie en perfectie, maar hier per definitie niet toe in staat is.

 

In het werk van alle vier betreedt en bevraagt de mens de ruimte om zich heen. Bij Heydenreich draait het om de manier waarop de mens de wereld om zich heen bezoekt, verovert en abstraheert,  bij Roozen gaat het om het spanningsveld tussen de ruimtelijkheid van de compositie en de tweedimensionale eigenschappen van het papier.
Mijling toont zich de bouwende, vormende, abstraherende mens zelf, die al creërend zich verhoudt tot de ruimtelijkheid om zich heen. Bremermann stelt zich op als ‘homo ludens’, de spelende mens die zich laat meevoeren door de taal van de vormen, kleuren en lijnen van waaruit de wereld, ofwel de ruimte om haar heen, is opgebouwd. Hoe verhoudt de mens zich tot de ruimte waarin hij zich onherroepelijk bevindt? Welke relaties kan, mag of moet de mens aangaan tot de ruimte om zich heen? Welke ruimte kan de mens innemen, en welke niet?

Kom je tijdens de tentoonstelling bij Galerie Wilms verwonderen over deze vragen en de imposante werken die vanuit deze vragen zijn ontstaan.

Alexandra Roozen Galerie Wilms
Alexandra Roozen (NL) exploreert de expressieve kracht van vorm, textuur, lijn en herhaling. Haar indrukwekkende potloodtekeningen ontstaan vanuit een onderzoekende concentratie, waarbij ze zich tijdens het tekenen durft te begeven in het spanningsveld van enerzijds de ruimtelijkheid van de compositie en anderzijds de tweedimensionale wereld van het papier. Ze is met grafietpotlood in staat om ruimtes te laten opdoemen uit papier en om er een sculpturale kwaliteit aan te geven.


Riki Mijling Galerie Wilms
De vormentaal van Riki Mijling (NL) draait om het veroveren, creëren en ontsluieren van ruimte. Uit haar sculpturen van cortenstaal en werken op papier blijkt haar liefde voor het omvormen, veranderen en bevragen van ruimtelijkheid. Hoewel je als kijker in eerste instantie wordt getroffen door de geometrische abstracties en het minimalisme dat Mijlings’ werk kenmerkt, zie je wel degelijk de menselijke hand, die in haar werk een ontzagwekkende ambachtelijkheid blootlegt.


Katrin Bremermann Galerie Wilms
De Berlijnse Katrin Bremermann speelt in haar werk met ruimtelijkheid. Het is een permanent visueel experiment, waarin doeken in allerlei vormen, vlammende kleuren en oneindige lagen en materialen de hoofdrol spelen. Ze laat zich inspireren door andere kunstenaars, observeert, gaat relaties aan met haar materiaal en laat zich via een proces van trial and error leiden naar het volgende, niet per se wetende waar ze naar op zoek is. Ze vermijdt routine en begint steeds opnieuw, tot het besef dat het werk goed is.



Ulrike Heydenreich (DE) heeft een fascinatie voor de menselijke drang naar het verkennen en in kaart brengen van onze wereld. Ze is geboeid door het menselijke streven naar het verre onbekende, dat voor haar wordt gesymboliseerd door de met sneeuw bedekte berglandschappen van de Alpen. Ze verzamelt dan ook oude panoramische landkaarten en andere artefacten uit de begintijd van het alpinisme. Met vouwtechnieken en oneindige precisie creëert ze daarmee caleidoscopische objecten, tekeningen en installaties, die je als kijker genadeloos haar universum intrekken.