Het kunstenaarsduo Michel Vanderheijden van Tinteren en Roel Moonen werken samen onder de naam Les Deux Garçons. Het werkterrein van Les Deux Garçons is breed. Immer strevend naar perfectie in materiaalkeuze en afwerking, maken ze – meest prominent – sculpturen van taxidermie, maar ook collages, schilderijen, bronzen beelden en assemblage werken.
Het zijn veelal absurdistische, ontroerende sculpturen met materialen die zij bij de preparateur, of veilingen en antiquairs aantreffen. Het theatrale absoluut niet schuwend, presenteren ze hun herten, lammetjes, zwijntjes en andere dieren vaak als Siamese tweelingen of meerlingen en met attributen als speelgoed pistooltjes, bankbiljetten en parfumflesjes, voor hen symbolen van angst, noodlot en vergankelijkheid.
Met haar bevreemdende figuren in collagevorm wil Lidy Jacobs de opgedrongen beeldvorming in de massacultuur ter discussie stellen. Ze treedt in dialoog met de onrealistische kijk die de modellenwereld ons voorhoudt en wil de toeschouwer aanzetten tot reflectie over schoonheid en maakbaarheid. Galerie Wilms te Venlo werkt sinds enkele jaren samen met de Rotterdamse kunstenares en stelt haar jongste werk tentoon. Jacobs’ belangstelling voor verzamelingen is duidelijk terug te vinden in haar oeuvre: afbeeldingen van ledematen, dierenhoofden en borsten komen systematisch terug. Na het verknippen van materiaal, wordt een samengesteld beeld gevormd dat volgens de kunstenares ‘het wezen van de mens onthult’. Recent introduceerde ze een nieuwe techniek in haar creaties: met artificiële klei schept ze huidkleurige lichaamsdelen die de collages driedimensionaliteit verlenen. Het werk van Lidy Jacobs wordt samen met dat van Les Deux Garçons gepresenteerd: de kunstenaars – die door elkaars werk werden aangetrokken – zochten al enige tijd naar een gelegenheid om gezamenlijk te exposeren.
Zowel Les Deux Garçons als Lidy Jacobs zijn afkomstig uit Limburg en inmiddels ver buiten onze landsgrenzen bekend en vertegenwoordigd in diverse belangrijke kunstcollecties. Kwetsbaarheid, schoonheid en massacultuur ligt ten grondslag aan het werk van beide kunstenaars zonder hierbij moraliserend te willen zijn. Tevens speelt humor een belangrijke rol in het werk. Het relativeert, maar laat genoeg ruimte vrij en stof tot na te denken.